مدرسه به عنوان جامعه ای کوچک نقش بسیار مهمی در پیشرفت تحصیلی و کسب مهارت های زندگی دانش آموزان ایفا می کند و می توان آن را به عنوان یک کارخانه ی انسان سازی شناخت و از آنجا که قرار است در مدرسه علم و فرهنگ و تمدن تولید شود و این مهم به دست نخواهد آمد مگر اینکه به صورتی اصولی ، برنامه ریزی شده و با یک مدیریت صحیح و تلاش هم عرض مدیر و معلم باشد . گاهی او.قات عدم آشنایی و عدم آگاهی مدیران با اصول مدیریت باعث از دست رفتن هزینه های مالی ، زمان و انگیزه در مدرسه بین دانش آموزان و معلمان خواهد شد ، کارکنان آموزشگاه اگر انگیزه نداشته باشند کم کار ، غیر فعال خواهند شد پس مدیر باید برای ایجاد انگیزه در مدرس بکوشد
نحوه ی صحیح عملکرد مدیر برای اینکه به هدف مطلوب خود برسد.
مدیر باید با کارکنان خود ارتباط نزدیک داشته باشد چون کارکنان نقش سازنده ای در مدرسه دارند و نباید آ«ها را به عنوان یک ابزار شناخت . یکی از هنرهای مدیران خوب گوش دادن به درد دل کارکنان است ، نظرات آنها را بخواهد . ارتباط با کارکنان امری حیاطی و ضروری در اداره ی مدرسه است.
یک مدیر باید در ایجاد ارتباط با همکاران مهارت خاصی داشته باشد . مدیر خوب دارای ارتباط خوب می باشد و ارتباط ، خود باعث ایجاد محیطی خوب و پویا می شود . مدیران جهت پیشرفت کار خود باید این مورد را در راس کار خود قرار دهند.
کار مدیر نباید به صورت انفرادی باشد بلکه باید بتواند گروهی و با همکاری و هماهنگی معلمان خود اقدامات خود را پیش ببرد . باید سعی خود را به کار ببرد و با مدیریت صحیح و کار گروهی و ساختن گروهی یکنواخت و یکدست و ایجاد فضایی مناسب جهت استفاده از این سیستم و استفاده ی بهینه از آنها و پیاده کردن برنامه ها نهایت تلاش و کوشش خود را بنماید.
مدیر باید در عین حال که با کارکنان مدرسه مشورت و نظرخواهی می کند تصمیمی که می گیرد ثابت قدم باشد و پس از اتخاذ تصمیم بر اثر اظهارنظر گروهی دیگر به سادگی نظر خود را عوض کند این چنین مدیران باعث بی برنامگی و بی نظمی می شوند.
مدیران انسان دوست و پسندیده
این قبیل مدیران در کارآیی مدارس بسیار مفید هستند و این قبیل مدیران قابل اطمینان ، دوستدار قانون ، خلاق و کارآمد ، دارای نظم و انظباط هستند . افراد خلاق را می ستایند و با دیگران با احترام برخورد می کند ، زیبا پسند است و دوستداشتنی است و برای کارکنان خود به هیچ وجه خسته کننده نیست . این مدیران باعث شکوفایی استعدادها می شود و نقش بسزایی در مدرسه دارند .
وظایف مدیران در امر آموزش و یادگیری
الف ) برنامه ریزی
ب) سازماندهی
ج) کنترل
د) نظارت
ه) هدایت
و) رهبری
ر) امور مالی
ز) مشارکت
2. ارتباط متقابل میان مدرسه و اجتماع
هدف این رابطه ایجاد اعتماد بین اولیاء مدرسه است . از یک طرف نیازها و نظرات اولیا و در مقابل شناسایی این نیازها و تلاش در جهت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، تشکیل جلسات با اولیا و یا تشکیل انجمن اولیا و مربیان یکی از اقداماتی است که به پیشبرد این هدف کمک می کند .
3.تهیه و مدارک و امکانات و تجهیزات
مدیر و ارتباط آن با روان شناسی
مدیر در واقع مدیریت یک مکان مهم را به عهده دارد . مدرسه مثل یک کارخانه انسان سازی است . مدیر با انسان سر و کار دارد و مدیر باید بتواند با همه ی موجود در مدرسه اعم از دانش آموز ، معلم ، خدمتگزار و اولیا ارتباط برقرار کند مثلا مدیر باید بتواند اطلاعاتی هر چند محدود در خصوص دانش آموزی که پرخاشگری ، دروغگویی ، خیال پردازی می کند داشته باشد یا بتواند مشکلات معلم خود را شناسایی و درک کند و در صورت امکان تلاش خود را در رفع مشکلات او به کار گیرد .
مدیر موفق
مدیر باید فرصت ها را در یابد ، ضعف ها را جبران کند ، قوت های خود را گسترش دهد ، مسائل معلمان برای او مهم باشد و بتواند با در نظر گرفتن پاداش و انگیزه معلمان خود بیافزاید .
بهترین هدیه یک مدیر ایجاد محیطی گرم و صمیمی است تا معلمان در کنار دانش آموزان با مهربانی ، اطمینان و امنیت خاطر و حرمت و احترام متقابل رفتار کند .
چند مورد از اقدامات مدیران به طور موردی